پشتیبانی از نرم‌افزارهای آزاد یا پایرت خوری؛ حکایت لینوکس ریویو

امروز طراحی جدیدی لینوکس ریویو رو دیدم و چون طراح قالب، وب سایت معروف WPZoom بود توجه‌م رو جلب کرد. می‌دونستم این وب‌سایت پوسته رایگان نداره؛ آیا لینوکس ریویو که لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد رو تبلیغ می‌کنه این پوسته رو خریده یا این‌که اون رو دزدیده؟ که با تاسف بسیار مورد دوم حقیقت داره و پوسته رو غیرقانونی استفاده کرده‌ند:

ایمیل اولی که برای WPZoom فرستادم و در رابطه با پوسته لینوکس ریویو پرسیدم:

Hey WPZoom,
I wonder if this guys at http://linuxreview.ir bought their theme from you and didn’t download it illegally. I’m going to buy some services from them and it’s matters to me if they respect copyright or not.
regards.
Sasan.

و جوابی که Pavel Ciorici بنیان گذار WPZoom بم داد:

Hello,
The theme which is used on that website is a pirated one, and they haven’t purchase it from our website.
Best regards.

بعد از انتشار ایمیل اول در identica مدیر لینوکس ریویو موسوم به مسعود آموزگار بعد از توهین به من، وقتی با مدرک معتبر مواجه شد عنوان کرد که پوسته رو از فرد دیگه‌ای که اون شخص پوسته رو قانونی خریده، گرفته! من حتی این موضوع رو هم با WPZoom در میون گذاشتم، جوابی که دادن گویای همه چیز هست.

ایمیل من:

What makes you sure about that?
They told me, they bought it from a middle man, not directly from you. is that true or even possible?
Sorry to take your time.
kind regards🙂

و جواب‌شون:

We are 1000% sure, because current theme they use on their site is a pirated one. If you or they need a proof, we can easily show it. Our themes can be purchase only from our website – http://www.wpzoom.com, so we don’t know what a «middle man» could mean in this case.
Try to ask for their transaction ID, if they keep saying that they have purchase the theme from us.
Regards.

من از مسئولین لینوکس ریویو خواستم اگر پوسته رو قانونی خریدن که شماره تراکنش خرید رو اعلام کنن که از این کار هم خودداری کردند .فکر می‌کنم شواهد به اندازه‌ای هست که نشون بده اون‌ها پوسته رو پایرت خوری کرده و دزدیدن.

بدین جهت من از کاربران و حامیان نرم افزارهای آزاد و علاقه‌مندان کپی رایت تقاضا دارم که وب‌سایت نام برده رو بایکوت کنند و تحت فشار بزارند تا پوسته غیرفانونی رو از وب‌سایت‌شونن حذف کنند. وب‌سایتی که دم از نرم‌افزار آزاد میزنه و هم زمان پوسته وب‌سایتی دیگر رو میدزده فابل توجیه و تحمل نیست.

خوش‌حالم که شعور و درک مخاطبان و طرفداران نرم‌افزارهای آزاد به قدری بالاست که رسانه بهتر رو انتخاب کنن و تشخیص میدن کدوم رسانه در راستای اعتلای نرم‌افزار آزاد قدم ور میداره و کدوم یک ناآگاهانه جلوی این روند رو سد می‌کنه.

پی‌نوشت ۱: عزیزان بسیاری ازمن خواستن که در رابطه با این دزدی ننویسم چون نتیجه‌ش تنها ضرری هست به نرم‌افزارهای آزاد میرسه؛ اما من نوشتم چون نقض کپی رایت را برنمی‌تابم؛ چه پی‌سی دانلود باشد و چه دوستانم.

پی‌نوشت ۲: میان صحبت‌های که در identi.ca داشتیم شخصی به نام مسعود آموزگار که به نظر میرسه مالک وب‌سایت مذکور هست چندین بار به بنده توهین کرد و تهدید کرد که در صورت افشای این مدارک من رو به دادگاه میکشونه!🙂 به اندازه کافی با شعور ایشون آشنا شدم و نیازی به مطرح کردن جزئیات نمی‌بینم.

پی‌نوشت ۳: این نوشته در مورد هیچ شخص حقیقی نیست و یه مجموعه رو خطاب قرار داده. قصد دارم باعث بهبود شرایط بشه و امیدوارم یه کسی برنخوره.

دوتا شات از صفحه اول اون سایت پیوست می‌کنم که اگر پوسته‌شون رو عوض کردند (که امیدوارم این اتفاق بیوفته) بدونید در مورد چی صحبت می‌کنم:

به‌روزرسانی ۱:

دوستی برای من ایمیل فرستاده و از نقض کپی‌رایت دیگه‌ای توسط لینوکس ریویو پرده برداشته. به دلیل این‌که مدارک معرفی شده به اندازه کافی مستدل هستند ایمیل رو این‌جا منتشر می‌کنم

https://azadblag.wordpress.com/2012/03/20/supporting-free-software-or-pirating-it-linux-review-story/

توضیح: اینی که تولینک بالا گفتی بار اولشون نیس که! همین قالبی که دارن توی فرومشون استفاده می‌کنند و پایینش زدن:
Theme By LinuxReview

فکر میکنم دارن از قالب فارسی شده لیان پرتال استفاده میکنند

اخه من طالب شدم قالبشون رو واسه انجمن خودم ازشون بگیرم چون خوشگله اما قبل از تماس باهاشون، یک بررسی کدهای ایندکس رو انجام دادم دیدم اشنا است و خیلی به کدهای لیان پرتال نزدیکه
اومدن کپی رایت طراح و مترجم رو حذف کردن . از خودشون رو جاش گذاشتن

http://community.mybbiran.com/thread-5058.html

community.mybbiran.com/thread-6127.html

بهتره دوستانه بهشون تذکر داده بشه(بازم میگم دوستانه) تا دیورا از پایه کج نذارن که تا ثریا کج بشه. تیم خوبی هستن ولی باید راهنمایی بشن.

اینم مدرک:

که نشون میده پوشه تصاویر قالب لیان پرتال را ریختن رو هاستشون
ولی تصاویر خودشون رو توی یک پوشه دیگه ریختن که اگه فایل ایندکس انجمنشون رو با اادیتور باز کنی و img رو سرچ کنی پیداش میکنی😉

مدرک ۲:

http://community.mybbiran.com/thread-6127-post-58369.html#pid58369

ارسال ۳۸ از تاپیک بالا رو بخون. ارسال کنندش از اعضای اصلیه لینوکس ریویو است.

برای اطمینان میتونی با طراح قالب لیان پرتال که مدیر انجمن lianportal.com هست هم تماس بگیری. اون بهتر میتونه تشخیص بده که آیا قالبی که دارن توی community.linuxreview.ir استفاده میکنند بیس-ش همون لیان پرتال هست یا نه؟
اگه مطمئن شدین بهشون (دوستانه) بگین که پایین فرومشون رو هم حالا که قراره سایتشون رو درست کنند، اصلاح کنند.

ممنون

طراح پوسته اصلی به صراحت اعلام کرده نام و Creditش رو از طرح حدف نکنند:

توجه: در صورت استفاده از قالب به هیچ عنوان حق تغییر و یا حذف کپی رایت سازنده و مترجم را ندارید، استفاده از قالب با کپی رایت حذف شده یا تغییر کرده غیر انسانی و غیر شرعی بوده و عدم رضایت ما را در بر دارد. اما در صورت شخصی سازی قالب می توانید نام خود را به کپی رایت اضافه کنید. اگر هم چنان به حذف کپی رایت قالب پافشار هستید می توانید از مترجم یا سازنده اجازه بگیرید و با رضایت او این کار را انجام دهید.

به‌روزرسانی ۲:

بنابر آخرین ادعاهای مطرح شده از جانب وب‌سایت مذکور به WPZoom ایمیل زدم و دراین رابطه پرسیدم. ایشان در جواب با تاکید بر این‌که پوسته پایرت شده و دزدی بوده، چون وبلاگ‌ آن‌ها Nonprofit و ناسودبر هست نسخه‌ای از پوسته رو به رایگان براشون فرستاده:

ایمل من

Hi Pavel,
this guys now claiming it was just a misunderstanding, and you give them a free copy instead? is that so?
Regards.

و جواب WPZoom:

Hello,
It was a misunderstanding on their side, but it the end we’ve concluded that the middleman haven’t ever purchased a theme from our website. He simply offered them a pirated version of the theme.
They also told us that they are a non-profit team, so we decided to offer them a free copy of our theme, to make sure that they don’t use a pirated version.
Regards.

یک دیدگاه برای ”پشتیبانی از نرم‌افزارهای آزاد یا پایرت خوری؛ حکایت لینوکس ریویو

  1. شما وقتی دیدی طرف براش کپی رایت مهم نیست چه اصراری داری که کپی رایت رو رعایت کنه؟
    توی ایران مثل نقل و نبات کپی رایت نقض میشه! خودم اخرین فیلم های روز دنیا رو چون توی ایران قانونیش رو نمیشه پیدا کرد با ۱۰۰۰ تومان میخرم و وجدانم هم درد نمیگیره😉
    ولی اگه اصل فیلم هما بود اینکار رو نمیکردم🙂

    • کپی‌رایت Media با کپی رایت برنامه متفاوته. شما برای یه فیلم یا موزیک مشابه یا معادل نداری ولی برای نرم‌افزار چرا. اون‌ها می تونستن از یه پوسته با لایسننس آزاد استفاده کنن.
      بنیان نرم‌افزار آزاد بر کپی‌لفته که خودش یه کپی رایته پس سایتی که بخواد نرم‌افزار آزاد رو تبلیغ کنه و همزمان کپی رایت رو زیرپا بزاره کارش مردود هست.

  2. ‫به wp-zoom ایمیل زدیم. اونها هم قانع شدند که ما کار غیراخلاقی نکردیم و مشکل از جای دیگه بوده اینه که آخرین نسخه اورجینال رو بهون هدیه میدند.
    تهمت زدن در این سطح و سو استفاده از امکانات تبلیغاتی که در دست دارید برای این کار اصلا کار درستی نبود.
    از نظر ما بحث تمام شده‌ست و کوچکترین بحثی سر این موضوع نخواهد شد همونطور که تا حالا زبان به کام گرفته بودم.
    البته لازم هم نیست بحث بشه در موردش، خصومت شخصی رو تبدیل می‌کنید به یک ضربه بر پیکره نرم‌افزارهای آزاد و اینجوری مظلوم نمایی می‌کنید.

    • اگر تازگی پوسته رو خریداری کردین حرکت خوبیه و معلومه هنوز اخلاقیاتی براتون مونده، البته تا زمانی که WPZoom تایید نکنه دزدی سرجاشه.
      دوست دارم دیدگاه‌تون رو در مورد به‌روزرسانی ۱ هم بخونم!
      نمی‌دونم منظورتون از خصومت شخصی چیه؟ اولین واکنش شما به این موضوع توهین بود که خب من اعتراض به سطح بالاتری بردم. کاملا منطقی و مرسومه🙂

  3. شرمنده باش پیش خودت آقا ساسان.
    این در مورد قالب انجمن :

    نظر شما بالاتر از خود ایشون هست؟ اگر هست بفرمایید اسم شما رو بزنیم ته قالب.
    در مورد قالب بلاگ هم خیر… قضیه برای سازنده توضیح داده شد و ایشون گفتن مستقیم خریده نشده و ما نمیتونیم تایید کنیم شما قالبتون اصل باشه. ما گفتیم حاضریم مجدد پرداخت رو انجام بدیم برای اینکه شک شما برطرف بشه و رفتیم برای مرحله پرداخت ولی ایشون قالب رو بصورت رایگان برای ما پیوست کردن. میتونید استعلام کنید.
    امیدوارم این بازی بچگانه رو تموم کنی و دیگه هیچ وقت خصومت‌های شخصیت رو بدل به چنین آشوب‌هایی نکنی. توی متن هم بیست بار گفتی من بهت توهین کردم… باشه.
    طرح ویکی هم هنوز مونده عزیز… حتما پیگیرش باش.
    آرزوم برات اینه که پیروز باشی و در سال جدید برخوردت حرفه‌ای تر باشه.

    • عزیز چرا شرمنده باشم؟ شرمنده فردی هست که با دزدی نرم‌افزار و پایرت خوری می‌خواد نرم‌افزار آزاد رو تبلیغ کنه🙂
      پوسته شما دزدی بود، شاید این وسط کسی سرتون رو کلاه گذاشته باشه ولی این در اصل موضوع که از پوسته دزدی استفاده می‌کردین تاثیری نمی‌زاره. خوش‌حالم که با پیگیری‌های من صاحب یه نسخه رایگان و قانونی از پوسته شدین😉
      و در مورد انجمن؛ کاربر alireza031 که شما از صحبت‌هاش شات گذاشتید و منم بش لینک دادم در حقیقت پوسته Balze BB رو Tweak‌کرده و طراح اصلی نیست.این‌جا می‌تونید لایسنس پوسته رو بخونید؛ نه شما و نه ایشون حق داره Credit طراح اصلی حذف کنه http://mods.mybb.com/download/blaze-bb-4
      پیگیر این موضوع هستم تا مشکل کپی رایت پوسته انجمن هم رفع بشه.

      • میدونید فرق من با شما سر چیه؟ شما وقت برای کارهای مسخره مثل این دارید ما نداریم.
        قصد کش دادن بحث با یک غریبه (وردپرس زوم) رو هم ندارم. ایشون معلومه پوسته رو دزدی میدونه و البته ادعا میکنه که میشه توی کدها ردپای سایت وارز رو دید ولی بنده حاضرم کلیه فایل‌ها رو بدم به یک معتمد شما تا همه رو چک کنه و اگر ریزترین ردپایی دید هرچی شما بفرمایید همونو انجام میدیم. ولی بنده مثل شما وقت ندارم روزها با ایشون کل کل کنم که پوسته ما دزدی نیست! ترجیح دادیم مجدد ازشون خریداری کنیم تا ایشون راضی باشن ولی خودشون پوسته رو هدیه کردند. حالا نمیفهمم مشکل شما چیه. دنبال بهانه میگردی قضیه رو کش بدی!
        سر پوسته انجمن هم که به کلی دارید در هپروت سیر میکنید. من میگم این اصلا اون پوسته نیست دیگه باز شما بگو فلانه…
        خیلی بیکاری… خیلی.

  4. اُ-لَ-لَ
    بحث داغ شده! قضیه قالب انجمن لینوکس ریویو چیه دیگه؟
    @لینوکس ریویو
    چرا خودزنی میکنید:

    بیکاری پای قالب انجمن خودت رو هم می‌کشی وسط؟ (لینکی که دادی رو دارم میگم)
    البته اگه بخوام بدجنسی کنم باید بگم اونی که تو عکس بالا خوندم توجیه حذف کپی رایت نویسنده نیست شما از مترجم اجازه گرفتی نه نویسنده! تازه اونم خیلی تاریخ بعدش. شما اخلاقا باید اول کار اجازه می‌گرفتی ( نویسنده اصلی یادتون نره)
    ولی در کل
    دوتا سایت باید با هم همکار باشین نه توی روی هم
    در مورد wpzoom هم نظر نمیدم که گناهی گردنم نیفته

    • دوست خوبم اصلا این قالب دیگه اون قالب لیان پرتال نیست… اون صحبت با کسی که قالب رو اپتیمایز کرده (فقط ترجمه نبوده) فقط به این منظور بود که خدمت این دوستمون عرض کنم کپی رایت این قالب مال لینوکس ریویو هست… و از نظر اهل فن هم این قالب اون نیست…
      این قالب بعد از مطالعه کدهای لیان پرتال بازنویسی شده اساسا…
      این پاسخ رو فقط دادم که ابهام در این مورد رفع بشه.
      ما با کسی بحثی نداریم. بحث قالب انجمن رو هم ما وسط نکشیدیم… حارج از رفتار حرفه‌ای هم هست بخوایم بحث کنیم… ولی طلا که پاکه چه منتش به خاکه؟ مدارکی که داریم رو ارائه میدیم خدمت ایشون.

      • حالا هرچی بوده و هر تفسیری که خودتون دارین – منم اشتباه کردم بی‌خبر پا برهنه اومدم میون بحث
        شما هم اشتباه کردی. ساسان هم اشتباه کرده. صلوات بفرستین.
        @ساسان
        من از طرف لینوکس ریوی عذرخواهی میکنم – بیخیال شو – تاپیک مطلب رو از دسترس عموم بیارش بیرون/پاک کن – خوب نیست جایی بهش لینک بشه – حرف یه ریش سفید رو گوش کن (ایمیلم الکیه، بهش توجه نکن)

        @ لینوکس ریویو
        ساسان داغه الان – چند روز بگذره این بحث فروکش میکنه – من از طرف اون هم عذرخواهی می کنم

        @ دنیای نرم‌افزار آزاد
        من از طرف همه از همه عذرخواهی میکنم

  5. @ اسمم رو نمیگم – اخه اینجا نمیشه گفت
    حق با شماست… ولی اشتباه ما این بوده که آتو دست چنین شخصی دادیم.
    بزرگواری شما رو تحسین میکنم و از این به بعد زبان به کام میگیرم.

  6. با سلام،
    ساسان جان دمت گرم، با افشا گری جانانه ات خیلی حال کردم! در ضمن بنده هم در رابطه با همین موضوع مفت خوری، پته یه بنده خدا و دوستانشون رو ریختم رو آب! آدرسشم اینه، رفتی اونجا کامنتها رو بخون، خودت متوجه میشی موضوع از چه قراره:
    http://vitaosmani.blogspot.com/2011/05/blog-post_17.html
    حالا به من بگو حال کردی یا نه؟!

  7. ا چی شد پس آقا ساسان؟! چرا نظرم رو سانسور کردی؟! من از تو برای خودم یه قهرمان ساخته بودم! فکر میکردم واقعا به فکر مبارزه با مفت خوری هستی! یعنی به این زودی به روغن-سوزی افتادی؟! فکر نمیکردم پهلوون-پنبه از آب در بیای!
    حالا اشکالی نداره، یه رابطه منطقی برقرار شد، تو پیریت خواری لینوکس رویو رو رو کردی، منم ترسو بودن تو رو!

  8. ای کلک! بنده وقتی کامنت اول رو (با نام benyamin) گذاشتم، هر دو ساعت یک بار به این صفحه سر میزدم ببینم نمایش میدی یا نه، و هر بار که میومدم جلوی کامنتم نوشته شده بود: «دیدگاه شما در انتظار بررسی است»، و در آخر وقتی این صفحه رو باز کردم نه کامنتم و جود داشت و نه اون پیام! خوب این معنیش چیه؟!
    در هر صورت خوشحالم که از کار خودت پشیمون شدی و کامنت رو مجددا نمایش دادی. ممنون. اگه یه نظر هم بدی که دیگه محشره.

    • عزیزم شما باید صبر کنی تا کامنت‌ها رو تایید کنم. Tor با باز کردن wordpress.com مشکل داره و من به سختی می‌تونم وارد وبلاگم بشم. یک روز هم از کامنت اولت نگذشته.
      متوجه ارتباط اون لینک با کپی رایت نشدم.

  9. بله، اون لینک با کپی رایت مشکلی نداره، موضوع مورد بحث من، مفت خوری و راههای برچیده شدن اون هست. البته به نوعی میشه مفت خوری و زندگی انگلی رو با کپی رایت مقایسه کرد. درسته؟! اگه باز هم متقاعد نشدی برو به اون لینک و دوباره کامنتها رو بخون.

پاسخی بگذارید

